Hoe phising te identificeren

Wat is Phising

Phishing is een vorm van online oplichting waarbij criminelen zich voordoen als betrouwbare organisaties (zoals banken, overheidsinstanties of e-commercesites) om persoonlijke informatie, zoals wachtwoorden en creditcardgegevens te verkrijgen. Dit gebeurt meestal via e-mails, berichten op sociale media, of pop-upberichten. De berichten zijn vaak overtuigend gemaakt door het gebruik van de logo’s en afbeeldingen van de legitieme organisatie. Mensen worden gevraagd om op een koppeling te klikken, of om hun persoonlijke gegevens in te voeren op een vervalste website die eruit ziet als de echte website van de organisatie. Hierdoor kunnen criminelen toegang krijgen tot de rekeningen en persoonlijke informatie van hun slachtoffers en deze voor frauduleuze doeleinden gebruiken. Om phishingslachtoffers te vermijden is het belangrijk om nooit persoonlijke informatie te delen, tenzij u zeker weet dat de berichten van een legitieme bron afkomstig zijn.

Hoe kun je phishing-e-mails herkennen?

Phishing-e-mails kunnen herkend worden aan een aantal kenmerken. Ten eerste is het belangrijk om te kijken naar de afzender. Als de afzender onbekend is of als de naam niet klopt met de naam van de bedrijven waarvan je gewoonlijk e-mails ontvangt, is het verstandig om de e-mail meteen te verwijderen. Ook als de e-mail een verzoek bevat om persoonlijke informatie, zoals je wachtwoord of creditcardgegevens, is het waarschijnlijk een phishing-e-mail.

Verder is het belangrijk om te kijken naar de spelling en grammatica in de e-mail. Als deze fouten bevat, is het waarschijnlijk een phishing-e-mail. Ook als de e-mail een verzoek bevat om op een link te klikken, is het verstandig om de e-mail meteen te verwijderen. Als je twijfelt, is het verstandig om contact op te nemen met de afzender om te controleren of de e-mail echt is.